Türkçe  |  English  |  العربية
15 Şubat 2025 Cumartesi / 15 Şaban 1446
32- MEMLÜKLERDE İLİM GELENEĞİ

İstanbul Üniversitesi İlahiyatFakültesi, İstanbul Üniversitesi İslâm AraştırmalarıMerkezi (İSAMER) ve İslâmîİlimler Araştırma Vakfı (İSAV) müştereken “Memlükler Döneminde İlim Geleneği”konulu milletlerarası tartışmalı ilmî toplantıyı 28-29 Eylül 2021 tarihlerindegerçekleştirmiştir.

Bu ilk milletlerarası ilmîtoplantıda  “MemlükDöneminin Müfessirlerinden İbn Ebü’l-‘İz’in Kur’an’ı Kur’an ile Tefsir Anlayışı;Memlükler Döneminin Kayıp Bir Siması: İbnü’l-Bârizî (ö. 738/1338) ve NeshMeselesine Yaklaşımının Klasik Ulumûl-Kur’ân Geleneği PerspektifindenDeğerlendirilmesi”

"MemlüklerinErken Döneminde Tefsir: Alemüddin el-Irâkî ve el-İnsâf Adlı MuhakemâtıÜzerine"

“Hanefi BirÂlimin Yarım Kalan Buhari Şerhi “el-Bedrü'l-müniri's-sârî fi'l-kelâmiale'l-Buhârî”

“Memlükler DönemiDâru’l-hadisleri (VII. – VIII. Asır Özelinde”

“Bir MektubunSerüveni Ez-Zehebî’nin İbn Teymiyye’ye Yazdığı Varsayılan Mektubu:En-Nasîhatu’z-Zehebiyye ilâ İbn Teymiyye”

Memlükler DönemiFıkıh-Hadis İlişkisinde Bir Dönüm Noktası: Fıkıh Eserlerinde Temel HadisKaynaklarının Yer Alması (Hanefî Mezhebi Örneği)

 “Memlükler Dönemi Hanefî Usul Literatürü”

 “Memlük Ulemâsı ve Siyasî EleştirininSınırları: İdris b. Beydekin ve Zehebî Örnekleri”

 “Hanefî Mezhebinin Tarihî Seyrinde MemlüklerDönemi Hanefiliği”

“Taceddin İbnSübkî’de (Ö.771/1370) Tarih Usulü ve Tarihçilik Algısı”

 “Türk Memlükler Döneminde Siyer Yazıcılığıİbnü’d-Devâdârî (Ö. 736/1336’dan Sonra) Örneği (1250-1382)”

“Memlükler DönemiHristiyan Tarihçilerinden İbnü’s-Sukâî ve İslam Tarih Yazıcılığına Katkıları”

“Memlükler DönemiAnsiklopedik Eserlerde İslam Mezheplerinin Tasnifi ve İncelenmesi:Mesâlikü’l-Ebṣârfî Memâliki’l-EmṣârÖrneği”

 “Memlükler Döneminde Felsefî Roman:İbnü’n-Nefîs’in Fâdıl bin Nâtık veya er-Risâletü’l-Kâmiliyyefi’s-sîreti’n-nebeviyye İsimli Eseri”

“Muhaddis BirKelâmcının Bilgi Felsefesini Anlamak: Buhârî Şârihi Şemseddin Kirmânî’ninMevâkıf Şerhi’ne Bir Nazar”

"Sübkî ileİbn Teymiye Arasındaki Kelam Polemiği"

“Bedreddin İbnCemâa’nın Meşyeha’sı Örneğinde 7/13. Yüzyılda İlim Çevreleri”

“Bir Cüzün SemaKayıtları Üzerinden Bahrî Memlüklerde (7-8/13-14.yüzyıllar) Hadis Meclisleri”

“Hanefî Hadis veSünnet Anlayışının VIII. Asırda Hadis İlimleri Açısından İhyası Çabaları:İbnu’t-Türkmânî ve Öğrencileri”

Moğultay b.Kılıç’ın İbnu’ṣ-Ṣalāḥ ile Derdi Ne İdi?:

"MemlükDönemi Hanefîlerin Hadisçi Olarak Var Olma Mücadelesi"

“İslam'ınHizmetinde Bilim: Memluk Astronomisi”

“Bir Melik, BirEmîr, Bir Hazinedar ve Bir Hatun’un Medrese Tasavvuru Üzerine: Memlük KahireMedreselerini Düşlemek”

 “Memlük ve Anadolu Sahasında Yazılmış İkiGülistan Tercümesinin Tercüme Nitelikleri ve Üslûp Özellikleri BakımındanKarşılaştırılması”

“MemlüklerDöneminde Şairlerin Reddiye Geleneğine Katkısı: Muhammed b. Saîd el-Bûsîrî’ninReddiye Mahiyetindeki el-Mahrec ve’l-merdûd ‘ale’n-Nasârâ ve’l-Yehûd İsimliKasidesi”

“Ibn Taymiyya’sRational Refutation of Fakhr al-Din al-Razi’s Ash‘ari Incorporealism”

 “Mujāhidūn par excellence but also unorthodoxand corrupt : Ibn Taymiyya’s ambivalent perception of the Mamluks and theMamluk Sultanate”

 “Ambiguous Ancestors: The Challenge of SufiAffiliations for an Intellectual History of the Mamluk Period”

“IslamicTheology in The Mamluk Period: Ibn Qayyim Al-Jawziyya and the DivineAttributes” başlıkları altında konu elealınmış, yurtiçi ve yurtdışından katılan ilim adamları tebliğlerini canlı yayınüzerinden sunmuştur. 

▪ Günün Ayeti
(6-7) Eşlerine zina isnadında bulunup da kendilerinden başka şahitleri olmayanlara gelince, onların her birinin şahitliği, kendisinin doğru söyleyenlerden olduğuna dair dört defa Allah adına yemin ederek şahitlik etmesi, beşinci defa da, eğer yalan söyley Hac Suresi, 6
▪ Günün Hadis-i Şerifi
Hz. Ömer (ra) Hayber'de (ganimetten) bir arazi sahibi oldu. (Bunu tasadduk etmesini emreden bir rüyayı üst üste üç gün görmesi üzerine) Resulullah (sa)'a, gelerek: "Ey Allah'ın Resulü! Ben Hayber'de bir tarlaya sahip oldum. Şimdiye kadar yanımda böylesine değerli bir arazim hiç olmadı. Bu tarla için bana ne emir buyurursunuz?" diye sordu. Aleyhissalatu vesselam: "Dilersen onun aslını (Allah için) hapset ve [gelirini] tasadduk et!" buyurdular. Bunu üzerine Hz. Ömer (ra) araziyi tasadduk etti ve aslının satılamayacağını ve satın alınamayacağını, varis olunamayacağını, hibe edilemeyeceğini söyledi. Ravi der ki: "Ömer bu araziyi fakirlere, akrabalara, kölelere, Allah yolunda harcamalara ve yolculara bağışladı -Bir rivayette misafirlere de denmiştir-. Onun işlerini üzerine alanın ondan maruf üzere yemesinde veya bir dostuna yedirmesinde bir beis yoktur, yeter ki, malı kendine sermaye yapmasın." Buhari, Şurut 19, Vesaya 28, İman 33; Müslim, Vasiyyet 15, (1632); Ebu Davud, Vesaya 13, (2878); Tirmizi, Ahkam 36, (1375); Nesai, Ahbas 1, (6, 230); İbnu Mace, Sadakat 4, (2396)
_12351820102021_
_12351820102021_
▪ Duyurular
▪ Bazı İSAV Yayınları
▪ Namaz vakitleri