Münasebetler5 toplantısı
Türkçe  |  English  |  العربية
15 Kasım 2025 Cumartesi / 25 Cemaziye'l-Evvel 1447
32- MEMLÜKLERDE İLİM GELENEĞİ

İstanbul Üniversitesi İlahiyatFakültesi, İstanbul Üniversitesi İslâm AraştırmalarıMerkezi (İSAMER) ve İslâmîİlimler Araştırma Vakfı (İSAV) müştereken “Memlükler Döneminde İlim Geleneği”konulu milletlerarası tartışmalı ilmî toplantıyı 28-29 Eylül 2021 tarihlerindegerçekleştirmiştir.

Bu ilk milletlerarası ilmîtoplantıda  “MemlükDöneminin Müfessirlerinden İbn Ebü’l-‘İz’in Kur’an’ı Kur’an ile Tefsir Anlayışı;Memlükler Döneminin Kayıp Bir Siması: İbnü’l-Bârizî (ö. 738/1338) ve NeshMeselesine Yaklaşımının Klasik Ulumûl-Kur’ân Geleneği PerspektifindenDeğerlendirilmesi”

"MemlüklerinErken Döneminde Tefsir: Alemüddin el-Irâkî ve el-İnsâf Adlı MuhakemâtıÜzerine"

“Hanefi BirÂlimin Yarım Kalan Buhari Şerhi “el-Bedrü'l-müniri's-sârî fi'l-kelâmiale'l-Buhârî”

“Memlükler DönemiDâru’l-hadisleri (VII. – VIII. Asır Özelinde”

“Bir MektubunSerüveni Ez-Zehebî’nin İbn Teymiyye’ye Yazdığı Varsayılan Mektubu:En-Nasîhatu’z-Zehebiyye ilâ İbn Teymiyye”

Memlükler DönemiFıkıh-Hadis İlişkisinde Bir Dönüm Noktası: Fıkıh Eserlerinde Temel HadisKaynaklarının Yer Alması (Hanefî Mezhebi Örneği)

 “Memlükler Dönemi Hanefî Usul Literatürü”

 “Memlük Ulemâsı ve Siyasî EleştirininSınırları: İdris b. Beydekin ve Zehebî Örnekleri”

 “Hanefî Mezhebinin Tarihî Seyrinde MemlüklerDönemi Hanefiliği”

“Taceddin İbnSübkî’de (Ö.771/1370) Tarih Usulü ve Tarihçilik Algısı”

 “Türk Memlükler Döneminde Siyer Yazıcılığıİbnü’d-Devâdârî (Ö. 736/1336’dan Sonra) Örneği (1250-1382)”

“Memlükler DönemiHristiyan Tarihçilerinden İbnü’s-Sukâî ve İslam Tarih Yazıcılığına Katkıları”

“Memlükler DönemiAnsiklopedik Eserlerde İslam Mezheplerinin Tasnifi ve İncelenmesi:Mesâlikü’l-Ebṣârfî Memâliki’l-EmṣârÖrneği”

 “Memlükler Döneminde Felsefî Roman:İbnü’n-Nefîs’in Fâdıl bin Nâtık veya er-Risâletü’l-Kâmiliyyefi’s-sîreti’n-nebeviyye İsimli Eseri”

“Muhaddis BirKelâmcının Bilgi Felsefesini Anlamak: Buhârî Şârihi Şemseddin Kirmânî’ninMevâkıf Şerhi’ne Bir Nazar”

"Sübkî ileİbn Teymiye Arasındaki Kelam Polemiği"

“Bedreddin İbnCemâa’nın Meşyeha’sı Örneğinde 7/13. Yüzyılda İlim Çevreleri”

“Bir Cüzün SemaKayıtları Üzerinden Bahrî Memlüklerde (7-8/13-14.yüzyıllar) Hadis Meclisleri”

“Hanefî Hadis veSünnet Anlayışının VIII. Asırda Hadis İlimleri Açısından İhyası Çabaları:İbnu’t-Türkmânî ve Öğrencileri”

Moğultay b.Kılıç’ın İbnu’ṣ-Ṣalāḥ ile Derdi Ne İdi?:

"MemlükDönemi Hanefîlerin Hadisçi Olarak Var Olma Mücadelesi"

“İslam'ınHizmetinde Bilim: Memluk Astronomisi”

“Bir Melik, BirEmîr, Bir Hazinedar ve Bir Hatun’un Medrese Tasavvuru Üzerine: Memlük KahireMedreselerini Düşlemek”

 “Memlük ve Anadolu Sahasında Yazılmış İkiGülistan Tercümesinin Tercüme Nitelikleri ve Üslûp Özellikleri BakımındanKarşılaştırılması”

“MemlüklerDöneminde Şairlerin Reddiye Geleneğine Katkısı: Muhammed b. Saîd el-Bûsîrî’ninReddiye Mahiyetindeki el-Mahrec ve’l-merdûd ‘ale’n-Nasârâ ve’l-Yehûd İsimliKasidesi”

“Ibn Taymiyya’sRational Refutation of Fakhr al-Din al-Razi’s Ash‘ari Incorporealism”

 “Mujāhidūn par excellence but also unorthodoxand corrupt : Ibn Taymiyya’s ambivalent perception of the Mamluks and theMamluk Sultanate”

 “Ambiguous Ancestors: The Challenge of SufiAffiliations for an Intellectual History of the Mamluk Period”

“IslamicTheology in The Mamluk Period: Ibn Qayyim Al-Jawziyya and the DivineAttributes” başlıkları altında konu elealınmış, yurtiçi ve yurtdışından katılan ilim adamları tebliğlerini canlı yayınüzerinden sunmuştur. 

▪ Günün Ayeti
Rablerinin emrine karşı geldiler. Bu yüzden, bakıp dururlarken onları yıldırım çarpıverdi. Zâriyât Suresi, 44
▪ Günün Hadis-i Şerifi
Hz. Ömer (ra), el-Cabiye'de bize hitaben: "Ey insanlar," dedi. "Ben, (şu hutbeyi okumak üzere) aranızda kalkıyorum, tıpkı, Resulullah (sav)'ın da bizim aramızda kalktığı gibi. (O kalkıp) şöyle demişti: "Size Ashabınız, sonra da onların peşinden gelecekleri (sonra da bunların peşinden gelecekleri) tavsiye ediyorum. Daha sonra (gelenler arasında) yalan, öylesine yayılacak ki, kişi, kendisinden yemin taleb edilmediği halde yemin edecek, şahidliği istenmediği halde şehadette bulunacak. Haberiniz olsun, bir erkek bir kadınla baş başa kaldı mı onların üçüncüsü mutlaka şeytandır. Size cemaati tavsiye ederim. Ayrılıktan sakının. Zira şeytan, tek kalanla birlikte olur. İki kişiden uzak durur. Kim cennetin ortasını dilerse, cemaatten ayrılmasın. Kimi yaptığı hayır sevindirir ve kötülüğü de üzerse, işte o, mü'mindir. İbnu Mace, Ahkam 27, (2363); Tirmizi, Fiten 7, (2166)
_12351820102021_
_12351820102021_
▪ Duyurular
▪ Bazı İSAV Yayınları
▪ Namaz vakitleri